לא מבינים אותך? יתכן שאתם סובלים מ-‘קללת הידע’
בעולם דיגיטלי צפוף ורועש
הדרך היחידה לחדור את חומת ההגנה הקשיחה של הגולש/לקוח/מאזין
היא ע”י סטוריטלינג חד וברור.
ואם אתם מרגישים שלא מבינים אתכם?
לא יורדים לסוף דעתכם?
שהמוצר הגאוני שלכם לא מתקבל במחיאות כפיים והתרגשות כפי שצפיתם?
שהמסר לא עובר?
הסיבה לכך ככל הנראה היא פשוטה:
אתם יודעים יותר מידי
הספר ‘Made to Stick’ חוקר מדוע רעיונות מסוימים נדבקים ונשארים למשך דורות
ואילו רעיונות ועסקים אחרים נכשלים ונשכחים.
הסיבה העיקרית לכישלון (תתפלאו לשמוע) אינה כי הרעיונות הנשכחים גרועים,
לא עונים על בעיה ספציפית או הקהל שלהם לא מוגדר כיאות (למרות שכל הפרמטרים הללו מאוד חשובים)
הסיבה לכך היא אפילו לא חוסר ידע – להפך
הסיבה לכך כפי שמכנים אותה בספר היא ‘קללת הידע’ ( The Curse of Knowledge)
“קללת הידע היא מושג המביע את הרעיון שבעל ידע מסוים יתקשה מאוד לחשוב על הידוע לו מנקודת מבטו של מי שחסר את הידע המסוים.”
בתחילת הדרך שלנו בנאנוק היה לנו הכבוד ללוות וליצור סרטונים לזוכי פרס ישראל.
מדובר בפרס היוקרתי ביותר שמעניקה המדינה (המקבילה לפרס נובל אם תרצו)
לרוב מקבלי הפרס הם פרופסורים מבוגרים שהגיעו להשגים אקדמאים מרשימים.
אצנו רצנו ברחבי הארץ עם צוות צילום רק בכדי לגלות שהפרופסורים המכובדים
לא מסוגלים לחבר 3 משפטים מובנים לצופה הממוצע בסלון.
מהר מאוד הבנו שהעבודה הקשה שלנו היא לנסות ולגשר על הפער בין הידע האצום שלהם
לידע המינימלי של הדיוטות כמונו.
קללת הידע מתקיימת בפער בין מה שהמאזין/הלקוח יודע לבין מה שהמשווק/מדבר יודע.
במקרה וישנו פער שכזה
הלקוח פשוט אוטם את עצמו מלהקשיב
לא משנה כמה הרעיון שלך כביר ועומד לחולל שינוי בעולם.
קללת הידע אינה אופינית רק לפרופסורים ואנשי אקדמיה אלא גם למשווקים, יזמים, עורכי דין, יועצי משכנתאות וחברות הייטק
אנשים שעסוקים בפרטי הפרטים במהלך כל היום ולא מסוגלים להעביר את המסר שלהם הלאה.
בכדי לפתור זאת ראשית עלינו לגשר על הפער
הדבר הזה יתבצע ע”י Zoom Out והקשבה ללקוח, הבנה מדויקת של הנקודה בה הוא נמצא כרגע
והפשטת הרעיון למילים פשוטות שהוא יוכל לעכל ולהעביר הלאה.
במילים אחרות, לדבר ‘בגובה עיניים’
אם אנחנו מעונינים שיבינו אותנו
זה לא תהליך פשוט
זה דורש אימון, ניסוי ובדיקה מתמדת
אבל זה התהליך לכל עסק וארגון שרוצה להחדיר מסר חדש שידבק!
רוצים לדעת כיצד לספר סיפור מדבק? מלאו פרטים ונתאם פגישה
פוסטים נוספים בנושא:
נקודת השבירה שצריך להזהר ממנה בדרך ליצירת נוכחות דיגיטלית