כל תוכן ויראלי ברשת זקוק לאדם אחד שישנא אותו
הציטוט המפורסם של הרב קרליבך : “כל ילד זקוק למבוגר אחד שיאמין בו”
הפך לעמוד טווח בכל פעילות חינוכית או הדרכת הורים
בכל בית ספר, מצגת או קיר בכל מכללה
היום אני בא וטוען שכל תוכן ויראלי ברשת זקוק לאדם אחד שישנא אותו
הנה 3 דוגמאות משלושה עשורים שונים שמוכיחים את הטענה:
- חבורת הזבל
במוסף גלריה של עיתון הארץ התפרסמה בסופ”ש האחרון כתבת צבע על תופעת ‘חבורת הזבל’ (אותם קלפים ממכרים משנות ה-80).
הסיבה לתופעה היא סדרת פוסטרים חדשה שיצר חברי מפיק הפרסומות ישי רזיאל
הסדרה בסגנון חבורת הזבל לועגת על חברי הקואליציה שמנסים להעביר את ההפיכה החוקתית.
כשנשאל אבי חבורת הזבל כיצד הקלפים הפכו לתופעה ויראלית הרבה לפני דור האינטרנט
הוא טען שאחרי שמשכן את הבית לטובת המיזם, חילק קלפים בחינם, הוציא הון על פרסום
במשך שבועות רבים הנושא ‘לא תפס’, הילדים לא התחברו עד ש….מנהלת אחד מבתי הספר בקרית אונו
ראתה את הקלפים, הזדעזעה והודיעה לכל התלמידים שהיא אוסרת על קלפי חבורת הזבל בבית ספר.
“מאותו הרגע העסק פרח ולא היינו צריכים בכלל פרסום” טוען אבי המיזם הישראלי
כל מה שהיה צריך זה מנהלת אחת שממש שנאה את הקלפים.
2. מלך הרייטינג ישן עם אשתך
בשנות ה-90 דודו טופז היה מלך הרייטינג של ישראל
עם תוכנית שעיצבה את הערוץ השני והגיעה לממדי רייטינג של קרוב ל-40%
באחת העונות סיפר לי חברי גידי יהושוע (אז עורך התוכנית והיום מנהל בית ספר)
ששברו את הראש כיצד אפשר להפתיע ולעמוד בסטנדרטים שהציבו לעצמם
הפתרון של דודו היה: “בו נצא עם פעילות שבא אני במשך שבוע מגיע למשפחה ומחליף את אב המשפחה”
הרעיון קיצוני ככל שיהיה לא קיבל את הרעש שציפו לו קברניטי קשת ונעלם ברעש הכללי
למזלם משום מקום השמועה הגיע לרב הראשי של צפת שיצא חריפות נגד הרעיון ואפילו כתב פסק הלכה בנושא
הנושא עורר דיון וויכוח והשאר כתוב בדברי הימים של מדיי הרייטינג.
3. אני , ביבי והצינור
לפני 11 שנים נקראתי ע”י משרד ראש הממשלה ולפ”מ ליצור סרטון לקראת הפסח המסכם 3 שנות פעילות של הממשלה.
לא משהו יוצא דופן, לא משהו קיצוני, סרטון שיווקי כמו מיליון סרטונים אחריו ולפניו עם הבדל קטן אחד
לראש הממשלה קראו ‘בנימין נתניהו’
מהרגע שהעלתי את הסרטון לרשת חברי מן השמאל החלו לקלל, להשמיץ ולטעון שמכרתי את נשמתי לשטן (לא פחות) מנגד חברי מן הימין הצטרפו כתנועת נגד והחלו לשתף בטירוף את הסרטון (הסטנדרטי לחלוטין) עד שהפך לסרטון הנצפה ביותר בערוץ ראש הממשלה, פתח את כל מדורות החדשות (לא זכור לי מקרה דומה לסרטון שיווקי) והסתיים בכתבה ב-‘צינור’ המקום לכל תופעה ויראלית:
אני זוכר את עצמי נדהם לראות כיצד סרטון האנימציה החמוד שיצרנו מתפשט כמו אש בשדה קוצים.
אני זוכר שאני הייתי תלמיד בבית הספר איך הקריאה ‘מכות’ הייתי מובילה גדודים של ילדים למקום האירוע
אנחנו נמשכים לוויכוחים וריבים הרשתות החברתיות רק הקצינו את התופעה.
לכן, לאהוב את התוכן שלך זה נחמד אבל תוכן ויראלי ברשת הוא תוכן שבבסיסו מעורר מחלוקת, מזעזע, יוצר ויכוח
מעונינים ליצור באזז ויראלי
אל תחשבו מה אנשים יאהבו, חשבו את מי זה ירגיז
אסף
נ.ב- הכותב הוא מומחה לסטוריטלינג ויז’ואלי ויוצר סרטונים
תמונת שער- ישי רזיאל