שיחה עם היזם רן הר נבו
פרסום בוידאו
רן הר נבו על אותנטיות, הביצה הישראלית והטלוויזיה של המחר
רן הר נבו הוא הישראלי הבכיר ביותר בתחום הווידאו בעולם.
בשנת 2006 ייסד את הסטארט אפ 5min שעסק בסרטוני HOW TO ובסופו של יום נמכר והוטמע בתוך ענקית האינטרנט האמריקאית AOL (אמריקן אונליין) תמורת 65,000,000$.
היום, כנשיא חטיבת הווידאו העולמית רן הזניק את מחלקת הווידאו של AOL למקום השלישי בארה”ב אחרי YT ו- Facebook עם למעלה מ-1.4 מיליארד צפיות בחודש.
רן עומד בראש החנית של מהפכת הטלוויזיה החדשה.
זה מה שהיה לו להגיד לירחון:
ש: מהם האתגרים העיקריים שעומדים בפניך כנשיא חטיבת הווידאו של AOL?
Aol מנסה להמציא את עצמה בשנים האחרונות כחברת מדיה,
עם דגש משמעותי על תחום הוידאו. אנחנו מנסים, בעצם, להמציא את מה שהיה קרוי פעם “עולם הטלוויזיה” מחדש.
העולם עובר היום מהפיכה טכנולוגית שמאפשרת לכל גולש לראות תכני וידאו על כל מסך.
זה אולי נשמע טריוויאלי אבל זאת מהפיכה של פחות מתשע שנים, והקצב שלה מדהים.
המשימה שלנו היא ליצור צנרת חדשה, אינטרנטית, גלובלית,
שתחליף את עולם ה”כבלים” שהיווה את התשתית לשידור וידאו בעשרות השנים האחרונות.
השינוי בתשתית משפיע גם משמעותית על סוג התכנים,
האורך שלהם, הפורמטים. התפקיד שלנו הוא מרתק כי הוא לא רק כולל דיסראפשן טכנולוגי,
אלא גם חיבור שלו לעולם תוכן חדש ודמוקרטי הרבה יותר.
זה פחות או יותר מה שאנחנו מנסים לעשות, יחד עם לא מעט מובילים בתחום.
אנחנו משקיעים בטכנולוגיות שידור ומפיקים סדרות מקור – תוקפים את כל הספקטרום הזה שנקרא אונליין וידאו בבת אחת.
ש: עולם הווידאו נמצא בעיצומה של מהפכה בשנים האחרונות – נטפליקס, הולו, טלוויזיות חכמות וכדומה… כיצד לדעתך נצפה בתוכן ווידאו בעוד מס’ שנים ובתוך כל זה מה יהיה תפקידם של גופי התקשורת המסורתיים ויוצרי התוכן?
וידאו יהפוך להיות חלק מחווית כל המסכים שלנו, חלק גדול ממנה.
מותגי שידור יהיו חייבים להתאים את עצמם לדרישה של הצופים לצפות במה שהם רוצים,
מתי שהם רוצים, ואיפה שהם רוצים. זה הסטנדרט החדש.
מי שיילחם בדרישה או לא יצליח להדביק את הפער הטכנולוגי, יוחלף על ידי הדור הבא.
מי שיצליח להתאים את עצמו לעולם לא לינארי ולדרך שבה נצרוך תוכן, ינצח.
יוצרי התוכן, לעומת זאת, יעמדו בפני סוגיה מעניינת:
מצד אחד גופי השידור יהיו רבים, חלקם הגדול יהיו קטנים יותר מאלה ששולטים כיום,
אבל מצד שני תהיה ליוצרים האפשרות להגיע ישירות אל הלקוחות שלהם ללא תיווך של גוף משדר על כל מגרעותיו.
לואיס סי.קיי כבר הראה שזה לא חלום (סיקיי מכר ישירות לגולשים הופעת סטנד אפ שהפיק בעצמו ללא התערבות הרשתות).
כך שגם יוצרי תוכן יצטרכו לאמץ טכנולוגיה וליזום ולהשתמש בכלים החדשים כדי להמציא את עצמם מחדש.
מי שימשיך להתמקד בתוכן בלבד ולחפש גופי שידור שייקנו ממנו תוכן,
יאבד כח מיקוח ויפסיד לטווח הארוך.
מי שינצל את ההזדמנות ואת הדמוקרטיזציה, כמו שאנחנו רואים כבר ב-YT לא מעט, יגיע לגבהים שקשה היה ליוצר תוכן להגיע אליהם בעבר.
לואי סי קי- להגיע לקהל ללא תיווך ערוצי השידור
ש. מרשל מקלוהן טען ‘המדיום הוא המסר’ האם אתה עושה אבחנה בין המדיומים השונים (וידאו לרשת, טלוויזיה, קולנוע) או שמבחינתך הכל זה וידאו?
המדיום הוא המסר, חד משמעית. האינטרנט הביא איתו שפה חדשה, הרבה פחות קיבעון, הוא משפיע משמעותית על אורך התכנים שאנחנו צופים בהם ועל השפה המצולמת.
אם לצמצם את המדיום האינטרנטי למילה אחת, אני חושב שהוא מתמצה ב’אותנטיות’.
יש משהו בשפה האינטרנטית שלא מאפשרת זיוף, וזה נפלא בעיניי.
אותנטיות היא לא משהו שאפשר למצוא בטלוויזיה שלנו היום,
והאינטרנט מאפשר ואפילו דורש אותה.
כשאני מרצה בארה”ב אני תמיד נותן את הדוגמא של הצחוקים המזוייפים בסיטקומים.
את הצחוק המזוייף המציאו לפני עשרות שנים והוא איכשהו עובר בטלוויזיה, למרות שהוא מטומטם בכל כך הרבה רמות. אם אנחנו נוסיף צחוקים מזויפים לסדרות שלנו ב-Aol, הגולשים יעיפו אותנו לקיבינימט.
ש. כיצד היית מתאר את חשיבות הוידאו למפרסמים וחשיבות הוידאו ברשת בכלל?
המספרים מדברים בעד עצמם. תעשיית הפרסום בטלוויזיה בארה”ב מגלגלת כמעט 70 מיליארד דולר בשנה, כמעט פי 2 מכל תעשיית הפרסום באינטרנט, כולל ההכנסות מחיפוש.
פרסום דרך וידאו הוא הפורמט היעיל ביותר לספר דרכו סיפור והוא מדיום הפרסום הכי אפקטיבי.
החשיבות שלו היא מכרעת ועל כן שוק הוידאו בארה”ב גדל בקצב מדהים.
כש-5min נקנתה על ידי Aol שוק הפרסום באינטרנט היה שווה פחות ממיליארד דולר. פחות מ-4 שנים מאוחר יותר, אנחנו ב-5 מיליארד.
ש: כיצד AOL מבדלת את עצמה מ- YT (יו טיוב) שמשמשת כמנופול בתחום הווידאו ברשת?
ההבדל המשמעותי בין YT ל-Aol, מלבד ההבדל בגודל כמובן, הוא בתפיסה של פלטפורמה אחת סגורה מול הפלטפורמה הפתוחה שלנו.
YT הוא מותג ואתר אחד, ואף על פי שהוא מאפשר לפאבלישרים אחרים להשתמש בתכנים שלו,
הוא לא משתף איתם את הרווחים.
Aol On, שהוא בעצם מיתוג מחדש של 5min, מאפשר לאלפי אתרים אחרים להשתמש בספריה שלנו ולחלוק איתנו ועם יוצרי התוכן את הרווחים.
בנינו מעין רשת-תוכן שמאפשרת לאלפי מפיקים (חברות טלוויזיה וכבלים כמו ESPN, דיסקברי, CBS; עיתונים כמו הניו יורק טיימס והוול סטריט ז’ורנל; חברות דיג’יטל כמו באזפיד והאפינגטון פוסט)
להפיץ את התכנים שלהם לאלפי אתרים ואפליקציות במובייל ובטלוויזיה (AppleTV, MSN), כך שכולם מרוויחים מהגדילה של הענף.
לכן אנחנו גם לא מקבלים תוכן גולשים כמו פייסבוק ו-YT, כדי לשמור על איכות אחידה וגבוהה. ליוצרים בשלים, אני חושב שאנחנו בהחלט מהווים אופציה חשובה להפצת תכנים.
פרט ל-YT, Hulu, ו-Aol, אין הרבה שחקנים עם יכולות שידור מאסיביות.
ש: שתף אותנו בהישג שאתה גאה בו במיוחד כמנהל חטיבת הווידאו של AOL?
שני דברים:
1) העובדה שפרט ליו טיוב (13 מיליארד צפיות חודשיות בארה”ב) ופייסבוק (3.5 מיליארד), אנחנו במקום השלישי בארה”ב עם 1.4 מיליארד צפיות ובפער משמעותי מהשאר. כחברה שדוגלת בתוכן איכותי בלבד, זה הישג משמעותי. 70 מיליון אמריקאים צופים בתכנים שלנו מדי חודש.
2) אני מאוד אוהב את האספקט הישראלי של ההצלחה שלנו. הוא משמעותי מאוד. תחום הוידאו בישראל צמח מהרכישה של 5min, ומרכז הפיתוח שלו הוא בתל אביב.
בנוסף, קנינו לפני שנה את AdapTV, שאומנם ממוקמת בסיליקון וואלי אבל הוקמה על ידי ישראלי ויש לא מעט ישראלים בהנהלה שלה.
שתי החברות מובילות כיום בתחומן ומדברות לא מעט עברית ביניהן.
הקניה של “מחוברים” והעובדה שאנחנו מפיקים אותה בניו יורק השנה היא לא מקרית. התמזל מזלנו להפיק סדרות כשאנחנו יודעים כמה איכות יש בעשיית תוכן בארץ. העובדה שהסדרה תושק בטלוויזיות חכמות כשכל כולה נשענת על טכנולוגיה ישראלית, זה עושה לי טוב בנשמה…
מחוברים- בקרוב בגרסה הניו יורקית בטלוויזה החכמה הקרובה לביתכם
ש: מה השיעור החשוב ביותר שלמדת כסטארט אפיסט ב-5MIN ?
אף פעם אל תפחד לשכור אנשים יותר חכמים ממך. אף פעם אל תשתיק אותם. אף פעם אל תפחד לשנות את מה שלא עובד. אף פעם אל תפסיק לחשוב גדול.
לסטארט אפיסטים חשוב נורא להבין ששוק המדיה בישראל לא דומה בשום דבר לשווקי מדיה תחרותיים. זה דבר נורא חשוב למי שמתחיל מיזם שמחבר תוכן וטכנולוגיית וידאו – אל תסתכלו על מה שקורה בארץ ותסיקו מסקנות! שוק התקשורת בישראל סובל מכשלי שוק חמורים שנובעים מהמון סיבות ובעיקר בגלל גודל שוק קטן ורגולציה לא אינטלגנטית.
אין יותר מדי מה ללמוד מהשוק המקומי שלנו. הייתי אומר ליזמים להשיק מייד בשווקים גדולים, ללמוד אותם, לקרוא המון, להביא הביתה פרוקסי אמריקאי ולהבין את נטפליקס, את הולו, את Vice, וכמובן – להתעמק במוצר, שהוא הדבר הכי חשוב בעולם.
אני לא יודע כמה אנשים יודעים עד כמה שוק הוידאו העולמי מוצף בחברות ישראליות שעושות הבדל. רק בניו יורק פועלות Eyeview ו-Kaltura ו–Interlude של יוני בלוך ו-Innovid ו-Boxee ו–SundaySky ו-Taboola ואנחנו ומי לא…
הכי חשוב זה להאמין!
פוסטים נוספים בנושא: